نوشته شده در تاریخ یکشنبه بیست و ششم آبان 1392
کلیدواژگان: مفاهیم متعالی قرآنی، تنزیه معنا، معنای مشترک، درجات معنا، وحی، الهام، وسوسه، تجربه دینی.
مجله علمی - پژوهشی کتاب قیم-1392 نویسنده مسئول: ندا خداشناس
Darajaat Ma’naa (Degree of Meaning) of the terms used in the Holy Qur’an with emphasis on the concept of “revelation”
Scientific-Research Journal of Kitab Qayyim – 2013 – Corresponding author: Neda Khodashenas
با توجه به مصون بودن آیات قرآن از تحریف، و با توجه به استحکام، اتقان و اقوم بودن مباحث قرآنی، اساس و مبنای این تحقیق منطبق با آیات قرآن بوده و سپس مؤیدات آن از روایات و کتب محققین آورده شده است. مباحث این رساله در پنج بخش و مقدمات و کلیات، ارتقاء زمینة وجودی نوح(ع)، رشد خاصة نوح(ع) در درجات فضل، وقوع طوفان و پس از طوفان جای گرفته است. طبق نتیجه حاصله خداوند نوح(ع) این عبد مؤمن را محسن یافت، او را مجتبی نمود و به صراط المستقیم قرب خویش هدایت فرمود و به مقام نبوت و رسالت جعل نمود و سپس با ایتاء شریعت ایشان را بسوی خلق روانه نمود تا منشاء تحولات عظیمی در عالم و آدم گردد.
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه بیست و دوم آبان 1392
متن زیر، ایمیل من به نوام چامسکی استاد زبان شناس و به عقیده برخی، تنها فیلسوف روشنفکر زنده غرب و ایمیلی هست که ایشون در پاسخ فرستاده. هر چند ایشون به سوالهایی که در رابطه با هرمنوتیک کردم پاسخ مستقیم نداد ولی همین ارتباط مختصر، نکات جالب توجهی برام داشت که در پایان به اونها اشاره کردم.
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه سیزدهم شهریور 1392
در این نوشته به ویـژگیهـای کلّی یک مقاله علمی - پژوهشی برای انتشــار در نشریاتـی که مقـالات آنها مـورد داوری قرار میگیرند (Refereed Journals) پرداخته شده است.
کلیدواژگان: إصطفاء، مصطفوین، ترجمه، فقه اللغه، تنزیه معنا
An Analysis of the Translation and Concept of the Word ‘Estefa’ With a Look at Shared Meaning and Meaning Layers
Author(s):
Neda Khodashenas Firoozabadi*
نوشته شده در تاریخ دوشنبه سیزدهم تیر 1390
چکیده:
اندیشمندان در مورد شیوه تفسیری المیزان بر سه مسئله اتفاق نظر
دارند: اول این که؛ علامه کاری بزرگ انجام داده است، دوم این که؛ المیزان
روشمند است و سوم آن که؛ آراء مختلف تفسیری، روایی، لغوی و فلسفی از ترازوی
نقد ایشان گذشته است.
امّا، کدام روش است که این هرسه را در بردارد؟
این نوشتار سعی در معرفی این روش و پیامدهای مثبت آن را در زمان علامه و پس
از آن را دارد. علامه با استفاده از ادلّة لفظی و معنوی، چند رأی تفسیری،
روایی، لغوی را نادرست یا باطل اعلام نموده و در مواردی خواننده را به سمت
رأی صحیح سوق می دهد. این ویژگی سبب شده تا در «تمیز معنا» در مسیر انحرافی
وارد نشده و مسیر صعودی معنای آیه مشخص شود. او در بسیاری موارد احتیاط
نموده و نظر قطعی را اعلام نمینماید، بلکه فقط تلاش نموده تا از نزول سطح
فهم مخاطب به معانی نادرست جلوگیری مینماید. این روش را «تنزیه معنا» نام
گذاری نموده و در این نوشتار سعی داریم روش شناسی المیزان را با رویکرد
«تنزیه معنا» در «سورة النّجم» نشان دهیم. روش تنزیه معنا از دو جنبه قابل
بررسی است: یکی تعیین مصادیق و از آن مهم تر فرهنگ «تنزیه معنا» است. از
دیگر ویژگیهای روش «تنزیه معنا» جلوگیری از تشتت ذهن، جمع دلالی برخی
روایات و آموزش نوعی روش در معنا شناسی واژگان یعنی «فقه اللّغة» می باشد.
METHODOLOGY OF TAFSIR AL-MIZAN WITH ‘TANZIH-E MA’NA’ (TRANSCENDENCE OF MEANING) APPROACH AND ITS OUTCOMES IN SURA AL-NAJM
نوشته شده در 20 فروردین 1389
مقاله توسعه معانی کلمات در قرآن با گذر زمان در نشریه صحیفه مبین در سال 1386
در مقاله حاضر تعریف وجوه، جایگاه و پیشینه آن مورد بررسی قرار گرفته سپس نظر برخی از موافقان و مخالفان وجوه معنا (وحدت معنا) مطرح گردیده است. نویسنده برخی از اشکالات وجوه معنا را ذکر می کند و بر این باور است که وجوه معنا تنها در مواردی کاربردی است که پای مسائل دقیق علمی و اعتقادی در میان نباشد.
وی در ادامه پیشنهاد می کند به جای وجوه یک واژه باید معنای مشترک یافته و آنگاه درجات معنای آن واژه را با تأمل در محدوده سیاق آیات به کار رفته، تخمین زده و آن را تا رسیدن به معنایی شامل و کاربردی، کامل کنیم. بر این اساس برای رسیدن به معنای مشترک مواردی را ذکر کرده و به عنوان نمونه سه واژه قرآنی «جبّار»، «صدع» و «ولی» را مورد بررسی قرار می دهد.
وجوه معنا، نظایر، معنای مشترک، جبّار، صدع، ولی |
Degrees of Meaning in the Quran
Supplementary Study of the Science of Polysemes and/or Homonyms (wujuh) and Synonyms
Neda Khodashenas Firoozabadi